Amsterdamse Gay Pride krijgt nieuwe naam

‘We are Amsterdam Pride’ is de nieuwe naam van de Amsterdamse Gay Pride. Organisator Pro Gay heeft de naam en het nieuwe logo woensdag 30 mei gepresenteerd. ‘Samen’ en ‘trots’ staan volgens de organisatie centraal tijdens het zeven dagen durende evenement. Pro Gay heeft daarom het inschrijfgeld voor kleine organisaties met een kwart verlaagd, zodat ook dit deel van de gemeenschap tijdens de pride weer kan zijn vertegenwoordigd.

Het beeldmerk dat is ontwikkeld door brand designbureau VBAT verwijst naar een bloem die in bloei staat. De contouren van de bloem worden gevormd door herkenbare Amsterdamse grachtenpanden. Het logo staat symbool voor bloei, stralen, trots, jezelf kunnen zijn en coming out. Zichtbaarheid is volgens ProGay belangrijk, omdat het de sociale acceptatie van homoseksualiteit bevordert. Alleen dat wat zichtbaar is, kan niet worden genegeerd.

De nieuwe identiteit markeert de nieuwe koers van de Gay Pride. De organisatie zet in op verdieping en verbreding van het jaarlijkse evenement. Zo zal de Amsterdam Pride dit jaar niet alleen bestaan uit de bekende botenoptocht door de Amsterdamse grachten. Gedurende de weekvoorafgaand aan de Pride zullen diverse grote activiteiten worden georganiseerd zoals een congres, een filmfestival en  sportwedstrijden.

Om het inhoudelijke karakter ook ruimte te geven tijdens de botenoptocht zelf, wil Pro Gay het voor kleine organisaties makkelijker maken mee te varen. De afgelopen jaren haakten veel kleine organisaties, vaak met een inhoudelijke boodschap, af vanwege de hoge kosten. Pro Gay heeft het inschrijfgeld voor kleine organisaties met een kwart verlaagd.

Wie wil meevaren tijdens de Pride kan zich aanmelden op de website www.weareproud.nl. Ook organisaties die evenementen, feesten, culturele activiteiten en tentoonstellingen willen organiseren kunnen hier terecht.