Gay Pride-organisator opent handelsdag AEX- Homo?s goed voor winstgevendheid bedrijven

“Als je alleen maar oog hebt voor de norm, dan heb je geen oog voor veranderingen.” Dat zei ProGay-voorzitter Frank van Dalen vrijdagochtend bij de opening van de effectenbeurs. De Amsterdam Gay Pride-organisator opende de handelsdag om negen uur door een klap op de gong. “Als bedrijven oog hebben voor diversiteit en investeren in de homogemeenschap, komt dat de winstgevendheid ten goede.”

De helft van de homo’s en lesbo’s houdt hun geaardheid voor hun collega’s verborgen uit angst voor afwijzende reacties, zo blijkt uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). Medewerkers die prettig in hun vel zitten, laten minder uitval zien en zijn productiever.

 

Homo’s zijn volgens de organisator van de Amsterdam Gay Pride een commercieel interessante doelgroep. Enerzijds omdat ze vaak een hoger vrij besteedbaar inkomen hebben, anderzijds omdat ze loyaal zijn aan bedrijven en producten. Bovendien kiezen ze vaak voor de kwaliteit van het leven en zijn daarmee trendsettend. Bedrijven die dit aanvoelen, zijn in staat hun concurrenten eerder achter zich te laten.  

 

“Toch zien we dat veel bedrijven nog koudwatervrees hebben”, weet Van Dalen. “Zo wordt in Nederland, in tegenstelling tot het buitenland, weinig in op homo’s gerichte media geadverteerd. De gedachte dat homo’s en lesbo’s via deze media worden aangesproken, is maar ten dele waar. Juist oprechte erkenning van het bestaan van homoseksualiteit is de manier om homo’s aan te spreken en te binden. Achthonderdduizend tot een miljoen Nederlanders is een te grote groep om te negeren.”

Bedrijven die de stap wel zetten hebben een voorsprong. Zo sponsorde KLM in 1998 de Gay Games. Dit was volgens de luchtvaartmaatschappij een van de meest succesvolle campagnes van het bedrijf. ProGay-voorzitter Van Dalen opende de handelsdag samen met Dolly Bellefleur.